Світовий досвід трансформаційних змін розвитку креативних індустрій: культурологічні аспекти дослідження

Автор(и)

  • Христина Василівна Плецан доцент, кандидат наук з державного управління, доцент кафедри готельно-ресторанного і туристичного бізнесу, Київський національний університет культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0002-8179-7896

DOI:

https://doi.org/10.34079/2226-2830-2023-13-25-78-93

Ключові слова:

культура, креативні індустрії, світовий досвід, інновації, людський ресурс, креативні інструменти, креативний простір, кластер, сталий розвиток, culture, creative industries, world experience, innovation, human resource, creative tools, creative space, cluster, sustainable development

Анотація

У статті досліджено культурологічні аспекти світового досвіду трансформаційних змін розвитку креативних індустрій. Визначено специфіку та креативні інструменти розвитку креативних індустрій у світі. Обґрунтовано особливості культурологічних аспектів дослідження світового досвіду трансформаційних змін розвитку креативних індустрій. Виокремлено основні глобальні тренди і фактори, що впливають на розвиток креативних індустрій. Проаналізовано технологічні інновації та їх вплив на трансформаційні зміни розвитку креативних індустрій. Встановлено відповідність впливу культурних цінностей, традицій та ідентичності на розвиток креативних індустрій. Доведено, що синергетична взаємодія секторів креативних індустрій у кластерних моделях забезпечить досягнення значних результатів у збереженні культурного розмаїття, цінностей, традицій, унікальності, розвитку культурного туризму та креативних індустрій загалом. Досліджено та обґрунтовано можливості й перспективи адаптації кращих практик закордонних країн розвитку секторів креативних індустрій в Україні на сучасному етапі. Наукова новизна характеризується культурологічним аналізом світового досвіду трансформаційних змін розвитку креативних індустрій та можливості їх адаптації в Україні.

Посилання

Драгомирецька Н. М., Дружинін C. С, Жилавська Р. П. & Ковальова Ю. В. (2019). Сучасний сталий розвиток в сфері культури: зарубіжний досвід для України: монографія./за заг. ред. д. держ. упр., професора НМ Драгомирецької. Одеса: ОРІДУ НАДУ . 238.

Креативні простори: світовий досвід. (2021, 1 листопада). Офіційний сайт LEMstation . URL: http://lemstation.com/blog. (дата звернення 15.03.2023).

Плецан Х. В. (2022a). Актуальні проблеми дослідження розвитку креативних індустрій (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): культурологічний аспект. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Розділ ІІ. Проблеми і суперечності сучасного культурного процесу . Вип. 40-41. С. 22-36. URL:https://kulturologiya.rv.ua (дата звернення 15.03.2023).

Плецан Х. В. (2022b). Культурологічний підхід до формування і еволюції креативних індустрій в Україні. Питання культурології , (40), 254–265. URL: https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269383 (дата звернення 15.03.2023).

Плецан Х. В. (2021с). Теоретико-методологічні основи формування і розвитку креативних кластерів в Україні: культурологічний підхід. Науковий Вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого . Вип. 29. С. 98-108. URL: http://nv.knutkt.edu.ua/ article/view/248792 (дата звернення 14.04.2023)

Скиба М. (2016). Креативна економіка в Європі: 5 кроків для злету. Українська правда. Культура. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2016/03/21/209710/ (дата звернення 15.03.2023).

Стан культури та креативних індустрій під час війни – результати дослідження. (2022). Громадський Простір : веб-сайт. 15.08.2022. URL: https://www.prostir.ua/?news=stan-kultury-ta-kreatyvnyh-industrij-pid-chas-vijny-rezultaty-doslidzhennya (дата звернення 15.03.2023).

Boix R., Capone F., De Propris L., Lazzeretti L., & Sanchez D. (2016). Comparing creative industries in Europe. European Urban and Regional Studies . 23(4), 935-940.

Council resolution on the EU work plan for culture 2023-2026 (2022/C466/01). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN (дата звернення 14.04.2023)

Creative Hubs: Understanding the New Economy. URL: www.britishcouncil.org/creativeconomy. (дата звернення 16.04.2023)

Cultural Heritage in Action https://culturalheritageinaction.eu/event/project-clinic-greening-cities-and-regions-through-cultural-heritage-and-community-involvement/(дата звернення 14.04.2023)

Culture and creative sectors in the European Union. Policy Department for Structural and Cohesion Policies Directorate-General for Internal Policies. URL: https://keanet.eu/wp-content/uploads/IPOL_STU2019629203_EN.pdf (дата звернення 14.04.2023)

Dronyuk I., & Moiseienko I. (2019). Analysis of creative industries activities in Europеan union countries. Procedia Computer Science . 160, 479-484.

European Cultural and Creative Industries Alliance: official site . URL: http://www.eccia.eu/index.php?id=5 (дата звернення 14.04.2023)

European cultural heritage strategy for the 21st century. URL: http://www.patrimoniocultural.gov.pt/static/data/noticias/strategy21.pdf. (дата звернення 10.04.2023)

Leung G. L. (2019). Innovative and Creative Industries in Hong Kong: A Global City in China and Asia. Routledge .

Madarshahi M. (2021). The role of digital economy in advancing creative industries. Creativity 2030 seminar. URL: http://city.cri.cn/20210507/633e86e4-7cc0-92c5-a18c-439c6dec1d4b.html (дата звернення 15.03.2023).

Massi M., Vecco M. & Yi Lin. (2020). Digital Transformation in the Cultural and Creative Industries: Production. Consumption and Entrepreneurship in the Digital and Sharing Economy. Taylor&Francis Ltd. 276 p.

Palanivel Th. (2019). How cultural and creative industries can power human development in the 21st Century. URL: http://hdr.undp.org/en/content/how-cultural-and-creative- industries-can-power-human-development-21st-century (дата звернення 14.03.2023).

Pletsan К., Кozlovskyi Y., Tkachenko Т., Dmitrenko G, Verezomska I, Irtyshcheva І. (2021d) Creative industries in the socio-cultural space. Journal of Іnterdisciplinary Research . № 11/02/ХХІІ. (vol. 11, issue 2, special issue XXII.), Vol. 29. р. 124-128. URL: http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110222/papers/A_22.pdf (дата звернення 15.03.2023).

Szakálné Kanó I., Vas Z., & Klasová S. (2023). Emerging synergies in innovation systems: Creative industries in Central Europe. Journal of the Knowledge Economy . 14(1), 450-471.

The Global Creativity Index 2015. (2015). Martin Prosperity Institute. URL: https://ec.europa.eu/futurium/en/content/global-creativity-index-2015-most-creative-countries.html (дата звернення 14.04.2023)

Top-25 countries on the global greativity index. (2015).Culture&Creativity: official site . URL: https://www.culturepartnership.eu/en/article/global-creativity-index-2015 (дата звернення 14.04.2023)

Trans Europe Halles: official site. URL: https://encc.eu/about/partners/trans-europe-halles (дата звернення 14.04.2023)

UN Creative economy report «Creative Economy Outlook: Trends in international trade in creative industries». (2019). URL: https://unctad.org/system/files/official-document/ditcted2018d3 en.pdf (дата звернення 14.04.2023)

Zhou J., J. Li Jiao, Qiu H., Liu Z. (2020). The more funding the better? The moderating role of knowledge stock on the effects of different government-funded research projects on firm innovation in Chinese cultural and creative industries. Technovation . 92–93.

Завантаження

Опубліковано

29.06.2023

Номер

Розділ

Статті