Проблеми науково-експозиційної роботи музеїв у навчальній дисципліні «Музеєзнавство» для студентів спеціальності «Культурологія, організація культурно-дозвіллєвої діяльності» Маріупольського державного університету (м. Київ)

Автор(и)

  • Юлія Сергіївна Сабадаш докторка культурології, професорка, завідувачка кафедри культурології, Маріупольський державний університет, м. Київ https://orcid.org/0000-0001-5068-7486
  • Юзеф Мойсейович Нікольченко доцент, доцент кафедри культурології, Заслужений працівник культури України, Маріупольського державного університету, м. Київ https://orcid.org/0000-0002-8149-6743

DOI:

https://doi.org/10.34079/2226-2830-2023-13-26-31-40

Ключові слова:

музеєзнавство, Маріупольський державний університет, кафедра культурології, навчальна дисципліна «Музеєзнавство», науково-експозиційна робота музеїв, museum sciences, Mariupol State University, Chair of Cultural Studies, educational discipline «Museum sciences», scientific and exhibition work of museums

Анотація

Автори статті досліджують проблему науково-експозиційної роботи музеїв України як важливої складової у системі національно-патріотичного виховання населення, культурно-просвітницької та педагогічної діяльності. Актуальність та наукова новизна статті визначені її метою: аналізуючи навчальну дисципліну «Музеєзнавство» на кафедрі культурології Маріупольського державного університету, автори статті намагаються привернути увагу гуманітаріїв, зокрема студентів-культурологів, до місця музейної експозиції у складній системі сучасних суспільних і культурних відносин в Україні та обґрунтування необхідності застосування новітніх технологій у науково-експозиційній діяльності вітчизняних музеїв. Особлива увага авторів зосереджена на тих компонентах науково-експозиційної роботи музеїв, які визначають їхню особливу емоційну та непересічну популярність серед відвідувачів. У процесі «омузейнювання» об’єкти культурної спадщини набувають статусу об’єктів музейного фонду, стабільного і водночас перманентного явища: музейні предмети в експозиції на певний період фіксують епоху, але з плином часу змінюється ракурс її сприйняття як події. Аналогічна ситуація відбувається із навколишнім середовищем. Це, у свою чергу, вимагає розглядати науково-експозиційну діяльність у музеях як процес, що потребує постійного вдосконалення, особливо в сучасних умовах бурхливого розвитку інформаційного суспільства. Матеріал, викладений у статті, сприяє формуванню реалістичного погляду на стан справ у вітчизняному музеєзнавстві, зокрема у питаннях створення нових та перебудові наявних музейних експозицій.

Посилання

Квас, О. та Волошин, С., 2018. Формування патріотичної вихованості учнів початкової школи засобами музейної педагогіки. Молодь і ринок, 11, 2018.

Комова, О., 2020. Роль музеїв у системі функціонування закладів вищої освіти України. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія Історія, економіка, філософія, 25.

Нікольченко Ю. та Деліман В., 2022. Вища культурологічна освіта у контексті розвитку музейної педагогіки. Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу: збірник тез доповідей. Київ : Педагогічна думка.

Нікольченко, Ю.М. та Головко, О.В., 2020. Унікальні пам’ятки історії та культури Українського Приазов’я у фондах Маріупольського краєзнавчого музею. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія, 20, с. 50–58.

Нікольченко, Ю.М., 2020. Музеєзнавство. Курс лекцій. Маріуполь: МДУ.

Рівненський обласний краєзнавчий музей, 2023. Наукова конференція "Музейна експозиція – актуальні виклики сучасності. поєднання інноваційних та традиційних форм роботи" [онлайн] Доступно: <http://museum.rv.gov.ua/news/2023/10/06/>

Сабадаш, Ю.С. та Мараховська, Н.В., 2022. Підготовка музеєзнавців-педагогів: розроблення та реалізація інтегративної сертифікатної програми. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: філософія, культурологія, соціологія. Збірник наукових праць, 23, с. 110–120.

Сабадаш, Ю.С. та Нікольченко, Ю.М., 2022. 50 років літописного дискурсу кафедри івент-індустрій, культурології та музеєзнавства Рівненського державного гуманітарного університету. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія, 23, с. 120–131.

Сичова К. та Григор’єва Ю., 2022. Музейний досвід навчання засобами інтерактивну (на прикладі тематичних екскурсій Вінницького обласного краєзнавчого музею). Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу: збірник тез доповідей. Київ : Педагогічна думка.

Філіпчук, Н.О., 2019. Розвиток української музейної педагогіки у ХХ столітті: здобутки і втрати. Вісник Закарпатської академії мистецтв, 12. 11.

Шейміна, Н. М., 2009. Деякі проблемні аспекти перебудови музейних експозицій. Дніпропетровський національний історичний музей ім. Д.І. Яворницького [онлайн] Доступно: <https://www.museum.dp.ua/uk/articles011/>

Завантаження

Опубліковано

28.12.2023

Номер

Розділ

Статті