Синергетичні принципи в мистецькій освіті

Автор(и)

  • Людмила Михайлівна Шумейко аспірантка Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, м. Київ https://orcid.org/0000-0002-0182-6432

DOI:

https://doi.org/10.34079/2226-2830-2023-13-26-41-50

Ключові слова:

синергетика, синегретичне знання, принципи синергетики, синергетична освіта, принципи синергетики в мистецькій освіті, synergy, synergetic knowledge, principles of synergy, synergetic education, principles of synergy in art education

Анотація

Сфера вітчизняної мистецької освіти тривалий час знаходиться у стані біфуркації, оскільки формується в умовах каскаду реформ, геополітичних та культурних викликів сьогодення. На основі дослідження синергетики як міждисциплінарної науки, що вивчає принципи виникнення, самоорганізації, підтримки стійкості та розпаду систем (структур) різної природи, нами сформульовано сутнісні характеристики та прояв головних принципів синергетичного знання в системі мистецької освіти. Через виокремлені синергетичні принципи осмислюється сучасний розвиток мистецької освіти не лише як відкритої багаторівневої системи, а передусім як складової культури. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні методу термінологічного аналізу для визначення таких понять, як: «синергетика», «принципи синергетики», «біфуркація», «гомеостатичність», «атрактор», що дало змогу сформувати та комплексно висвітлити дію основних синергетичних принципів в мистецькій освіті. Використання аналітичного методу сприяло виявленню концептуальних засад подальших перспектив імплементації принципів синергетики в мистецько-освітньому просторі в контексті культурологічного знання.

Результативність упроваджених державних реформ у сфері вітчизняної мистецької освіти ми пов’язуємо із важливістю формування мистецько-освітнього простору на основі головних синергетичних принципів, що значно полегшить розуміння більшості процесів та сприятиме швидкій адаптації складної системи мистецької освіти до нових вимог і викликів сьогодення, а відтак – поступовому та успішному її переходу на новий еволюційний рівень.

Посилання

Вознюк, О. В., 2016. Нова постнекласична парадигма мистецької освіти. Актуальні питання мистецької педагогіки: зб. наук. праць, 5, c. 8–14. Хмельницький : ТОВ Поліграфіст.

Комаровська, О. А., 2016. Мистецька освіта: глибина й багатогранність. Мистецтво та освіта, 1, с. 6–9.

Кремень, В. Г. (ред.), 2014a. Синергетика і освіта: монографія. Київ : Ін-т обдаров. дитини.

Кремень, В. Г. (ред.), 2014b. Синергетика і творчість : монографія. Київ : Ін-т обдаров. дитини.

Кузнєцова, І., 2010. Філософія сучасної культуро-мистецької освіти: цілісність світобачення через синергетичне мислення (огляд статей). Філософія освіти, 1–2 (9), с. 349–371.

Олексюк, В. П. та Олексюк, В. Р., 2017. Актуалізація синергетичного підходу у дослідженні відкритої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер.: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 19, с. 113–117.

Олійченко, І. М. та Дітковська, М. Ю., 2012. Самоорганізація та синергетичний підхід у системі державної влади. Вісник Чернігівського державного технологічного університету, 1 (56), с. 36–43.

Падалка, Г. М., 2019. Парадокси і перспективи підготовки фахівців у системі професійної мистецької освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер.: Теорія і методика мистецької освіти, 26, с. 3–8.

Паньок, Т. В., 2018. Мистецька освіта. Енциклопедія сучасної України. [онлайн] Доступно: <https://esu.com.ua/article-64674>. (Дата звернення: 20.02.2023).

Ткач, М., 2022. Синергізм взаємодії культурфілософських аспектів постнекласичного знання у змісті вищої мистецької освіти. Український педагогічний журнал, 4, c. 67–78.

Тушева, В. В., 2019. Зміни парадигми наукової діяльності у контексті мистецької освіти. Наукові записки. Сер.: Педагогічні науки, 176, c. 33–38.

Цюй, Ге., 2019. Синергетичний підхід: сутність і характерні особливості застосування в наукових дослідженнях з педагогіки мистецтва. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер.: Теорія і методика мистецької освіти, 27, с. 127–130.

Щолокова, О. П. та Нагорна, О. В., 2019. Синергетична детермінанта фахової підготовки вчителя музичного мистецтва. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер.: Теорія і методика мистецької освіти, 27, с. 3–9.

Завантаження

Опубліковано

28.12.2023

Номер

Розділ

Статті