Впровадження концепції зеленого університету в контексті практичної реалізації принципів сталого розвитку
DOI:
https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-26-104-114Ключові слова:
сталий розвиток, екологічна освіта, екологізація освіти, зелений офіс, концепція «зеленого» університету, sustainable development, environmental education, environmentalization of education, green office, concept ofАнотація
Стаття присвячена дослідженню ролі закладів вищої освіти України в досягненні цілей сталого екологічно збалансованого розвитку, зокрема важливості впровадження концепції «зеленого» університету. Доведено, що впровадження концепції «зеленого» університету є необхідною умовою підвищення екологічної свідомості громадян та якості життя в цілому. Систематизовано цілі освіти в галузі сталого розвитку. Визначено роль внутрішніх стейкхолдерів університету в просуванні та практичній реалізації концепції «зеленого» університету; проведено порівняння моделі зеленого офісу та інших ініціатив сталого розвитку. Визначено, що форми організації роботи зеленого офісу та формат взаємодії студентів, викладачів та співробітників університету, обумовлюють появу відповідних ризиків, які впливають на ефективність реалізації концепції зеленого університету. Запропоновано заходи щодо практичного втілення концепції «зеленого» університету, які, з одного боку, роблять університети більш стійкими, а з іншого, сприяють розвитку екологічної освіти та досліджень, практичній реалізації принципів сталого розвитку.
Посилання
Анісімова, Г. та Донець, О., 2016. Екологізація вищої освіти як пріоритетний напрям державної екологічної політики: сучасні організаційно-правові аспекти. Безпекове інноваційне суспільство: взаємодія у сфері правової освіти та правового виховання : міжнар. інтернет-конф., Харків, 25 трав. 2016 р. Харків, с. 6–16. [online]. Доступно: <https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2016/05/Conf_25.05.16/Conf_25.05.16_2.pdf>
Демешкант, Н. та Пабат, В., 2016. Стратегічні напрями розвитку екологічної освіти у міжнародному просторі. Освітологічний дискурс, 1(13), с. 54–64.
Закон України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року» від 28 лютого 2019 року № 2697-VIII. Верховна Рада України [online]. Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19#Text>
Калашнікова, С. та Оржель, О., ред. 2021. Теоретичні основи реалізації соціальної відповідальності університетів: препринт (аналітичні матеріали) . Київ : Інститут вищої освіти НАПН України.
Маслюківськa, О. П., 2009. Зелений офіс: з турботою про довкілля, з вигодою для бізнесу. К. : ФОП Костюченко О. М.
Підліснюк, В., Рудик, І., Кириленко, В., Вишенська, І. та Маслюківська, О., 2005. Сталий розвиток суспільства: роль освіти. Путівник. К. : Видавництво СПД «Ковальчук».
Савицький, Н., 2021. Придніпровська державна академія будівництва та архітектури на шляху модернізації і трансформації в «зелений» університет. Український журнал будівництва та архітектури, 1(001), c. 7-13. DOI: https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.230221.7.712
Циганюк, Л., 2017. КСО для еколога і не тільки. Зелений офіс. Екологія підприємства [online], 11, c. 22-26. Доступно: <https://www.ecolabel.org.ua/images/page/buzan_zeleniy_ofis.pdf>
Якімова, А., 2023. Концепція «зеленого офісу»: загальний огляд. [online]. Доступно: <https://www.hsa.org.ua/lectors/iakimova-anastasiia/articles/koncepciia-zelenogo-ofisu-zagalnii-ogliad>
Alshuwaikhat, H. M., & Abubakar, I., 2008. An integrated approach to achieving campus sustainability: assessment of the current campus environmental management practices. Journal of Cleaner Production [online], 16(16), pp. 1777–1785. Available at: <https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/5785/l7_pap_Alshuwaikhat.pdf;sequence=1>
Ganderton, P., 2021. Ecological Education. [online]. Available at: <https://www.oxfordbibliographies.com/display/document/obo-9780199830060/obo-9780199830060-0235.xml DOI: 10.1093/OBO/9780199830060-0235>
Ggreen Ooffice Movement, n.d. Модель зеленого офісу. [online]. Available at: <https://www.greenofficemovement.org/uk/>
Kyrychenko, K., Laznenko, D., & Reshetniak, Ya., 2021. Green University as an Element of Forming a Sustainable Public Health System. Health Economics and Management Review [online], 4, pp. 21-26. Available at: <http://doi.org/10.21272/hem.2021.4-0>
R´erat, P., 2021. Campus on the move: Modal choices of students and staff at the University of Lausanne. Switzerland. [online]. Available at: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590198221001950>
Suwartha, N. and Berawi, M., 2019. The Role of UI GreenMetric as a Global Sustainable Rankings for Higher Education Institutions. [online]. Available at: <https://www.researchgate.net/publication/336911346_The_Role_of_UI_GreenMetric_as_a_Global_Sustainable_Rankings_for_Higher_Education_Institutions>
Unesco, 2021. Learn for our planet. A global review of how environmental issues are integrated in education. [online] Available at: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377362>
Wealth, L., 2018. Agenda 21. Sustainable-environment.org.uk [online]. Available at: <http://www.sustainable-environment.org.uk/Action/Agenda_21.php>