Дуальна форма освіти при підготовці кадрів для підприємств харчової промисловості: переваги та проблеми

Автор(и)

  • Людмила Михайлівна Шимановська-Діанич завідувачка кафедри менеджменту, професор, доктор економічних наук, Полтавський університет економіки і торгівлі https://orcid.org/0000-0001-6499-0953

DOI:

https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-25-198-206

Ключові слова:

дуальна форма освіти, заклади освіти, харчова промисловість, виробництво, освітній процес, dual form of education, educational institutions, food industry, production, educational process

Анотація

Метою даної статті є узагальнення як переваг так і проблем впровадження дуальної форми освіти підготовки кадрів для підприємств харчової промисловості та розробка рекомендацій щодо її удосконалення, зокрема в умовах війни. Методика дослідження. Досягнення поставленої у статті мети здійснено за допомогою таких методів дослідження: логічного узагальнення та наукової абстракції, структурного аналізу, аналітичного методу. Результати. Дуальна освіта покликана налагодити ефективну співпрацю закладів освіти із ринком праці та створення реальної можливості впливу фахівців ринку на зміст освітніх навчальних програм. Створення гармонійних відносин між вищою школою та потребами на ринку праці дасть можливість не тільки забезпечити високий рівень кваліфікації випускника, зекономити кошти підприємству, а й водночас вирішити кадрові питання, підвищити рівень працевлаштування майбутніх професіоналів і зробити їх більш спроможними на ринку праці. Водночас дуальна форма здобуття освіти не повинна абсолютизуватися, а рішення про її впровадження та вибір спеціальностей, підготовка за якими буде здійснюватися за дуальною формою, має прийматися з огляду на потреби роботодавців та особливості національної економіки та законодавства. У статті виокремлено основні переваги та проблеми впровадження дуальної освіти, запропоновано дві форми дуальної освіти для підготовки кадрів для підприємств харчової промисловості. Практична значущість результатів дослідження. Використання на практиці запропонованих теоретико-прикладних підходів дозволить підвищити ефективність підготовки кадрів для підприємств харчової промисловості, удосконалити процес впровадження дуальної освіти.

Посилання

Амеліна, С. М., 2010. Особливості дуальної системи вищої професійної освіти у навчальних закладах Німеччини. Проблеми трудової і професійної підготовки, 15, с. 107–112.

Андрейців, І., 2017. Що таке дуальна освіта і навіщо вона українцям. Українська правда [онлайн]. 16 лютого. Доступно: https://life.pravda.com.ua/society/2017/02/16/222630/ (дата звернення 31.05.2023).

Кримчак, Л. Ю., 2019. Система дуальної освіти як умова якісної підготовки конкурентоспроможних професіоналів до ринку праці в Україні. Інноваційна педагогіка, 11(2), с. 83–86.

Кюрчев, В. М. та Ломейко, О. П., 2018. Впровадження дуального навчання в освітній процес. Удосконалення освітньо-виховного процесу в навчальному закладі, 21, с. 4–9.

Лазарева, Т. А., 2014. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх інженерів-технологів харчової галузі до творчої професійної діяльності. Доктор педагогічних наук. Дисертація. Харків.

Міністерство освіти і науки України, 2019. До 70 % навчання на виробництві і 30 % – в аудиторіях: уряд визначив, як в Україні впроваджуватимуть дуальну освіту [онлайн]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/news/do-70-navchannya-na-virobnictvi-i-30-v-auditoriyah-uryad-viznachiv-yak-v-ukrayini-vprovadzhuvatimut-dualnu-osvitu (дата звернення: 11.08.2023).

Науково-методичний центр ВФПО, 2022. Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми третього року запровадження пілотного проєкту у закладах вищої та фахової передвищої освіти України. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції, 23 листопада 2022 р., Київ.

Соболєва, С. В. та Арестова, І. В. (заг. ред.), 2020. Упровадження сучасних освітніх технологій при підготовці кваліфікованих робітників. Електронний зб. матеріалів Регіон. наук.-практ. семінару, м. Черкаси, 24 квітня 2020 р. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України. [онлайн] Доступно: <https://lib.iitta.gov.ua/723000/1/%D0%A3%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%85%20%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%B9%20%D0%BF%D1%80%D0%B8%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%86%D1%96%20%D0%BA%D0%B2.%D1%80%D0%BE%D0%B1%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2.pdf>

Тарасюк, І. В., 2018. Напрями модернізації професійної підготовки фахівців харчової промисловості в закладах професійної освіти. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 15, с. 16–21.

Яковчук, О. Л., 2019. Перспективи розвитку дуальної системи здобуття вищої освіти в Україні. Молодь і ринок, 1, с. 111–116.

Завантаження

Опубліковано

28.06.2023

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Дуальна форма освіти при підготовці кадрів для підприємств харчової промисловості: переваги та проблеми. (2023). Серія: Економіка, 25, 198–206. https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-25-198-206