Особливості професійної компетентності викладача народного вокалу у вищій школі

Authors

  • Ванда Сергіївна Дріневська заслужена артистка України, доцентка кафедри музичного мистецтва, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ https://orcid.org/0000-0003-4990-7255

DOI:

https://doi.org/10.34079/2226-2830-2023-13-25-39-46

Keywords:

вища школа України, народний вокал, професійна компетентність, гуманітарна освіта, музична освіта, higher school of Ukraine, folk vocal, professional competence, humanitarian education, musical education

Abstract

Мета роботи полягає у аналізі специфіки професійної діяльності викладача народного вокалу в контексті впровадження компетентнісно-орієнтованого підходу в системі вищої освіти України. Методологія дослідження ґрунтується на загально педагогічних принципах гуманізації та гуманітаризації освіти, теоріях педагогічної культури й фахової підготовки, формування вокальної культури, на концептуальних засадах підготовки викладачів по вокалу у закладах вищої освіти, а також передбачає застосування методів аналізу науково-методичної літератури для визначення інструментарію й стану розробленості проблеми формування професійної компетентності майбутніх викладачів народного вокалу, узагальнення й систематизації теоретичних положень для обґрунтування результатів дослідження. Наукова новизна роботи полягає у пізнанні вокально-педагогічної компетентності викладача вищої школи у якості складного поліфункціонального персонологічного утворення на підставі інтеграції професійних теоретичних знань, ціннісних орієнтацій й практичних умінь у сфері вокальної педагогіки. Висновки. У результаті дослідження дійшли висновку, що професійна компетентність викладача народного вокалу у вищій школі є показником його зрілості як фахівця у своїй професійній діяльності, а також ґрунтується фундаментальній гуманітарній освіті та емоційно-ціннісному ставленні до фаху, на оволодінні технологією праці, готовності до творчого вирішення професійних завдань й власній самореалізації. Реалізація компетентнісного підходу в освітньому процесі вищої школи й під час формування професійної компетентності викладача народного вокалу у змістовно-структурному аспекті передбачає виокремлення трьох складових: емоційно-мотиваційних, когнітивно-технологічних та творчо-діяльнісних компетенцій.

References

Алкин М.С. К проблеме подготовки профессионально-компетентных преподавателей народного пения. Музыкальное образование. 2010. №1 (6). С. 199–203.

Бєлєнька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу: монографія. Київ: Університет, 2011. 320 с.

Горкуненко П. П. Формування професійної компетентності викладача педагогічного вищого навчального закладу І–ІІ рівнів акредитації в контексті загальноєвропейської інтеграції. Нова педагогічна думка. 2010. № 1. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Npd/2010_1/Gorkunen.pdf.

Дмитриев Л. Б. Основы вокальной методики: метод. пособие. Москва: Музыка, 2007. 368 с.

Дріневська В.С. Емоційне виконання української народної пісні: педагогічні та методичні замітки. Культура і сучасність. 2018. №2. С. 128–134.

Кузьміченко І. О. Сутність і структура професійної компетентності майбутнього інженера. Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка. Серія : Педагогічні науки. 2010. № 16 (203), Ч. 2. С. 132–137.

Овчарук О. В. Компетентності як ключ до формування змісту освіти. Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. Київ: «К.І.С.», 2003. С. 13–42.

Первутинский В. Г. Современные подходы к развитию профессиональной компетентности студентов: монография. Санкт-Петербург: Издательство СПБУ, 2002. 384 с.

Селевко Г. К. Компетентности и их классификация. Народное образование. 2004. № 4. С. 138–144.

Сладкоповец Р.В. Специфика профессиональной деятельности вокалиста-преподавателя высшей школы. Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2015. №5 (67). С. 228–235.

Холодная М. А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. 2-е изд., перераб. и доп. Санкт-Петербург: Питер, 2002. 272 с.

Хуторский А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Москва: ИОСО РАО, 2002. 157 с.

Чуньпен Лі. Методика викладання вокальної майстерності майбутніх учителів музики: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2013. 20 с.

Published

2023-06-29

Issue

Section

Статті