Репрезентації соціальних практик споживання алкогольних напоїв в українському кінематографі періоду незалежності

Authors

  • Анастасія Миколаївна Тормахова кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри етики, естетики та культурології, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-7178-850X
  • Дмитро Анатолійович Товмаш кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри гуманітарних наук, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-4576-0703

DOI:

https://doi.org/10.34079/2226-2830-2024-14-27-88-95

Keywords:

Україна, глобалізація, культура, соціальні практики, консьюмеризм, ескапізм, кінематограф, образ, споживання, габітус, алкогольні напої, Ukraine, globalisation, culture, social practices, consumerism, escapism, cinema, image, consumption, habitus, alcoholic beverages

Abstract

У статті досліджується складний взаємозв’язок між соціальними практиками споживання алкоголю та їхньою кінематографічною репрезентацією, що відображає суспільні зміни в пострадянських країнах після здобуття ними незалежності. Відбулася значна трансформація світоглядних парадигм, перехід від ідеологічного примусу до різноманітних визначальних чинників «нового життя», що підкріплені новознайденими свободами. Звільнення від авторитарного контролю принесло складні виклики, оскільки громадяни переходили від репресивного режиму до більш відкритого суспільства. У дослідженні розглядається динаміка трансформації світоглядних поглядів, що вдало віддзеркалюються в кінострічках, де алкоголь часто постає як мотив втечі та подолання дезорієнтації та проблем, що виникають унаслідок глибоких трансформаційних суспільних змін. Мета дослідження – проаналізувати специфіку репрезентації соціальних практик споживання алкогольних напоїв на прикладі українського кінематографу. Методологія дослідження. Використовується метод соціального аналізу задля висвітлення базових соціальних практик споживання алкоголю в українському кінематографі. Компаративний аналіз застосовується з метою окреслення типових моделей консьюмеризму, що транслюються крізь призму кінообразів. Крізь аналітичну призму концепції габітусу П'єра Бурдьє, в дослідженні показано тонкий взаємозв'язок між індивідуальними диспозиціями та суспільними структурами у формуванні сприйняття та репрезентації споживання алкоголю. Висновки. Розмаїття кіножанрів, що з'являється в українському кінематографі та використання продакт-плейсменту на тлі законодавчих змін щодо реклами алкоголю констатують складний взаємозв'язок між культурним виробництвом і споживчим сприйняттям. Підкреслено, що  українське кіно слугує рефлексивною та формуючою силою у ставленні суспільства до алкоголю, відображаючи національну культурну та соціальну динаміку суспільства, яке долає значні виклики, пов'язані з ідентичністю та глобальною інтеграцією. Зображення алкоголю в кіно є багатогранним символом, який еволюціонує від феномену ескапізму до маркеру соціальних та економічних змін.

Published

2024-06-24

Issue

Section

Статті