Освіта в системі общиного життя єврейської громади Маріуполя ХІХ – початку ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.34079/2518-1521-2025-15-41-58-71Ключові слова:
єврейська спільнота Маріуполя, Надазов’я, освіта, релігійна освіта, Талмуд-Тора, хедер, Jewish community of Mariupol, Nadazovye, education, religious education, Talmud-Torah, chederАнотація
Стаття присвячена дослідженню місця та ролі освіти в житті єврейської громади Маріуполя в другій половині ХІХ – початку ХХ століття. Аналізуються особливості становлення та функціонування традиційної для єврейської спільноти релігійної освіти, представленої приватними вчителями (меламедами), школою для незаможних хлопчиків Талмуд-Торою та мережею приватних початкових навчальних закладів, що до певної міри виконували функції хедерів, а також тими модернізаційними змінами, які вона зазнавала в умовах пореформеної доби. Аналізується місце та значення світської освіти (середньої – гімназій та ремісничого училища та вищої – університетської), яка у пореформений період ставала все більш значимим фактором в житті євреїв, адже відкривала перспективи стати частиною світського імперського суспільного, культурного та економічного простору.