Роль і значення логіки у відроджені римського права
DOI:
https://doi.org/10.34079/2226-3047-2024-14-28-106-112Ключові слова:
римське право, логіка, методологічні засоби, глосатори, християнство, раціональність, Аристотель, Ірнерій, освіта, Roman law, logic, methodological means, glossaries, Christianity, rationality, Aristotle, Irnerius, educationАнотація
Одним з малодосліджених місць в епоху Раннього та початку Високого Середньовіччя є питання ролі та значення логіки у Ренесансі римського права ХІ-ХІІ століть, та більш широко – у розвитку юриспруденції. На фоні занепаду Римської імперії виявилося, що римське право та логічні знання як духовні прояви світської античної культури погано узгоджувалися із уявленнями раннього християнства, внаслідок чого довгий час залишалися поза увагою теоретичної думки. Більш того, спадок античних греків в галузі системної розробки основ логічного мислення в інтелектуальному просторі середньовічної Європи на довгі часи був загублений, і повернувся у вигляді малої частини окремих праць Аристотеля, переведених з арабських текстів. За умов відсутності добре розвинутого інструменту логічного аналізу римське право сприймалося як величезний комплекс специфічної літератури – античних текстів, які опановувалися досить обмеженими методологічними засобами, які були представлені переважно «дисциплінами слова» та красномовства – риторикою, граматикою тощо. Обмеженість пізнавальних засобів не давала можливості повно розкрити зміст римських правових текстів, побачити та усвідомити їх як систему юридичних конструкцій. Проте, з часом поступово відбувалось переосмислення значення раціональних інструментів методології, що відбилося на зростанні інтересу до логіки давніх греків, без якої Ренесанс римського права був би не можливим. Отже, логіка як наука про основи правильного мислення стала методологічним інструментом, завдяки якому відбулося відродження римського права у ХІІ сторіччі та подальший розвиток юриспруденції.
Посилання
Берман, Г. Дж., 1998. Западная традиция права: эпоха формирования, [онлайн]. Доступно: <https://fsspx-fsipd.lv/images/ebooks/berman_zapadnaja_tradicija_prava.pdf> [Дата звернення 10 листопада 2024].
Брук, К., 1992. Возрождение XII века, в : Л. Лутковский, (ред). Богословие в культуре Средневековья. Киев : Путь к истине, с. 119–227.
Орач, Є.М., Тищик, Б.Й., 2000. Основи римського приватного права: навчальний посібник. Львів : Ред.-вид. відділ Львів. ун-ту.
Шепетяк, О.М., 2015. Логіка : підручник. Київ : Фенікс.
Bellomo, M. 1995. The Common Legal Past of Europe: 1000–1800. Washington : Catholic University of America Press.
Benson, R.L., Constable, G. and Lanham, C.D. (eds.) 1999. Renaissance and Renewal in the Twelfth Century. Toronto: University of Toronto Press.
Brundage, J., 2008. The Medieval Origins of the Legal Profession. Canonists, Civilians, and Courts. Chicago : University of Chicago Press.
Gabbay, D.M. and Woods J. (eds.), 2008. Handbook of the History of Logic.Vol. 2. Oxford : Elsevier.
Haskins, C.H., 1955. The Renaissance of the Twelfth Century. Harvard : Harvard University Press.
Padoa-Schioppa, A., 2018. A History of Law in Europe. From the Early Middle Ages to the Twentieth Century. Cambridge : Cambridge University Press.
Rashdall, H. 1895. The Universities of Europe in the Middle Ages : in 2 vol. Vol. 1. Oxford : Clarendon Press.
Savigny, F.C. von, 1829. The History of the Roman Law During the Middle Ages. Vol. 1. Edinburgh : Printed for Adam Black ; London : Longman, Rees, Orme, Brown, and Green.
Swanson, R.N., 1999. The Twelfth-Century Renaissance. Manchester : Manchester University Press.
Tertullyan, The Prescription Against Heretics, [онлайн]. Доступно: <https://www.goodreads.com/work/quotes/1335131-de-praescriptione-haereticorum > [Дата звернення 10 листопада 2024].