Специфіка кінематографічного втілення мотиву фаустіанства за романом П. Зюскінда «Парфуми. Історія одного вбивці»

Автор(и)

  • Наталія Анатоліївна Ковальова професор кафедри філософії та українознавства, доктор історичних наук, Український державний хіміко-технологічний університет https://orcid.org/0000-0001-6192-9532

DOI:

https://doi.org/10.34079/2226-3055-2023-16-28-110-118

Ключові слова:

фаустіанство, мотив, постмодернізм, метамодернізм, мікрообраз запаху, Патрик Зюскінд, Том Тиквер, Faustian, motive, micro-image of the smell, postmodernism, metamodernism, Patrick Süskind, Tom Tykwer

Анотація

Осмислено особливості реалізації мотиву фаустіанства в кіноверсіях роману П. Зюскінда (2006 і 2018 років). Здійснено порівняльний аналіз фільму та серіалу на рівні жанрових особливостей, образу головного героя, мотивації його діяльності та інших персонажів, художніх прийомів презентації мікрообразу запаху. Установлено, що у фільмі домінує естетика романтичного детективу і трилера, а у серіалі – детективу й еротичного трилера. З’ясовано, що передавання запахів творці фільму реалізували за допомогою реквізиту, невербальних знаків, музичного супроводу, візуальних ефектів. Виявлено, що творці фільму прагнули створити позитивний образ головного героя, відкинутого суспільством маргінала. У його діяльності відтворено фаустіанський мотив жадоби знань. У серіалі, знятому за мотивом роману П. Зюскінда, діють шість підлітків, а пізніше – п’ять друзів Катаріни, і три детективи. Образ Гренуя розщеплено на кілька осіб. Визначальний мотив їхніх дій – прагнення любові. Вважаємо серіал «Парфум» (2018) продуктом культури епохи метамодернізму.

Посилання

Абрамович, С., 2001. Фаустіана. В: А. Волков (ред.). Лексикон загального та порівняльного літературознавства. Чернівці : Золоті литаври. С. 587–590.

Бандровська, О., 2021. Реальність як вигадка? Поняття «метамодернізм» і «метамодерн» у сучасному культурологічному і літературознавчому дискурсі. Іноземна філологія, 134, с. 152–164. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/fpl.2021.134.3519.

Бербенець, Л., 2009. Аромат як метафора тексту. Слово і Час, 11, с. 28–38.

Бернадська, Н., 2015. Постмодернізм і «пам’ять жанру». Слово і Час, 7, с. 74–78.

Жук, Ю., 2018. Постмодернізм: теоретичні аспекти поняття. Записки з романо-германської філології, 2, с. 216–224. DOI: https://doi.org/10.18524/2307-4604.2018.2(41).151372.

Зюскінд, П., 2003. Парфуми: Історія одного вбивці: роман. Переклад з нім. І. С. Фрідріх. Харків : Фоліо.

Ільчук, М., 2014. Концепт інтермедіальності в рецепції роману Патріка Зюскінда «Парфюмер». Іноземна філологія, 126(1), с. 123–131.

Ковальова, Н., 2022. Жанрові особливості постмодерністського роману П. Зюскінда «Парфуми. Історія одного вбивці». Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Сер. Філологічні науки, 1(23), с. 69–77. DOI: 10.32342/2523-4463-2022-1-23-6.

Парфум, 2018. [серіал]. [online]. Доступно: <https://eneyida.tv/1648-parfum.html> (Дата звернення: 05.12.2022).

Парфумер: Історія одного вбивці, 2006. [фільм]. [online]. Доступно: <https://eneyida.tv/2364-parfumer-istoriya-odnogo-vbyvci.html> (Дата звернення: 05.12.2022).

Петрова, І., 2020. Метамодернізм як культурологічна концепція. Питання культурології, 36, с. 14–23. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221039.

Тарасенко, К. та Шадріна, Т., 2013. Модифікації романного жанру в літературі постмодернізму. Держава та регіони. Серія «Гуманітарні науки» , 1, с. 16–25.

Ціроу, А., 2021. Парфуми. Goethe Institut [online]. Доступно: <https://www.goethe.de/ins/ua/uk/kul/dos/tvs/21826327.html> (Дата звернення: 05.12.2022).

Douglas, E., 2006. EXCL: Perfume Director Tom Tykwer. Comingsoon [online] Available at: <https://www.comingsoon.net/movies/features/18029-excl-perfume-director-tom-tykwer> (Accessed 05.12.2022).

Drobez, S., 2008. Patrick Süskind «Das Parfum»: Faktoren, die den Roman zum Bestseller werden ließen. Magistra der Philosophie. Diplomarbeit, University of Vienna. Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät. Wien. Available at: https://othes.univie.ac.at/2946/ (Accessed 05.12.2022).

Süskind, P., 1985. Das Parfum: Die Geschichte eines Mörders. Zürich : Diogenes Verlag AG.

TAGESSPIEGEL, 2006. «Das Parfum»: Teuerster deutscher Film aller Zeiten [online]. Available at: <https://www.tagesspiegel.de/kultur/teuerster-deutscher-film-aller-zeiten-1375558.html> (Accessed 05.12.2022).

Zeitung, Neue Zürcher, 2005. «Das Parfum» – der Film [online]. Available at: <https://www.nzz.ch/articleD6JFC-ld.363983> (Accessed 05.12.2022).

Завантаження

Опубліковано

29.06.2023

Номер

Розділ

Статті