Мовне розмаїття та мовна політика на Кіпрі
DOI:
https://doi.org/10.34079/2226-3055-2023-16-28-186-195Ключові слова:
мовний різновид, мовна політика, стандартна новогрецька мова, кіпрський діалект грецької мови, мовне розмаїття, мовна ситуація, диглосія, language variety, language policy, Standard Modern Greek language, Cypriot Greek dialect, linguistic diversity, language situation, diglossiaАнотація
У статті розглядаються особливості мовної ситуації в республіці Кіпр, яка характеризується як диглосна. Було проаналізовано соціальний та особистісний вимір мовного розмаїття в спільноті греків-кіпріотів. Виявлено, що шкільні освітні програми здебільшого ігнорують факт співіснування принаймні двох мовних різновидів, при цьому мова кіпрського класу завжди представлена як постійне перемикання та змішування двох кодів. З’ясовано, в яких саме комунікативних ситуаціях використовуються різні мовні різновиди, як в мові класу, так і в мові греків-кіпріотів поза закладом освіти. Встановлено, що мовне питання на Кіпрі містить дуже чітко виражену політичну складову, а невдала спроба здійснити зсув у мовній ситуації шляхом впровадження нових освітніх програм пояснюється непідготовленістю ґрунту як в самій системі освіти, так і в суспільній свідомості греків-кіпріотів.
Посилання
Данилевська, О. М., 2020. Мовна ситуація в українській шкільній освіті на початку ХХІ століття. Доктор наук. Дисертація. Інститут української мови НАН України. Київ.
Aitchison, J., 2001. Language change: progress or decay? Cambridge: Cambridge University Press.
Cadiero-Kaplan, K., 2002. Literacy Ideologies: Critically Engaging the Language Arts Curriculum. Language Arts, 79(5), рр. 372–381.
Ferguson C., 1959. Diglossia. Word, 15, рр. 325–340.
Ioannidou, E, Tsiplakou, S. & Hadjioannou, X., 2018. Capitalizing on linguistic variation in Greek Cypriot education. Linguistics and Education, 45, рр. 62–71.
Ioannidou, E., Karatsareas, P., Lytra, V. & Tsiplakou, S., 2020. Why and how to integrate non-standard linguistic varieties into education. Languages, Society & Policy. DOI: https://doi.org/10.17863/CAM.54137
Kontovourki, S., & Ioannidou, E., 2013. Κριτικός γραμματισμός στο κυπριακό σχολείο: Απόψεις, πρακτικές και στάσεις εκπαιδευτικών. Preschool and Primary Education, 1, 82–107. DOI: https://doi.org/10.12681/ppej.50.
Ιωαννίδου, Ε., 2017. Ο λόγος της σχολικής τάξης ως κειμενικό είδος. Παιδαγωγός: Συλλογικός τόμος με μελέτες προς τιμή της Καθηγήτριας Μαίρης Κουτσελίνη, 157–183.
Ξένης, Γ., 2013. Γιατί πρέπει να καταργηθεί το ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για τη νέα ελληνική γλώσσα. ΠαιδείαNews [online]. Available at: <https://paideia-news.com/giati-prepei-na-katargithei-to-isxyon-analytiko-programma-spoydon-gia-ti-nea-elliniki-glossa9066c>
Τσιπλάκου, Σ., 2007. Γλωσσική ποικιλία και κριτικός εγγραμματισμός: Συσχετισμοί και παιδαγωγικές προεκτάσεις. In: Ματσαγγούρας, Η. Γ. (επιμ.) Σχολικός Εγγραμματισμός: Λειτουργικός, Κριτικός και Επιστημονικός. Αθήνα: Γρηγόρης, 466–511.
Υπουργείο, Παιδείας & Πολιτισμού, 2010. Πρόγραμμα Σ̟πουδών Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύ̟πρου. Υ̟πηρεσία Ανά̟τυξης Προγραμμάτων.
Χατζηιωάννου, Χ., 2021. Κυπριακή λογοτεχνία και ιδεολογικές αντιφάσεις για την κυπριακή διάλεκτο. Νέα Εποχή, Καλοκαίρι, 349.