Щодо визначення правових засад застосування штучного інтелекту при здійсненні адміністративного судочинства в Україні
DOI:
https://doi.org/10.34079/2226-3047-2023-13-26-5-16Keywords:
правові засади, правосуддя, адміністративне судочинство, штучний інтелект, інформаційні технології, legal principles, justice, administrative proceedings, artificial intelligence, information technologiesAbstract
Статтю присвячено визначенню правових засад застосування штучного інтелекту при здійсненні адміністративного судочинства в Україні та формування авторського бачення щодо їх класифікації. Розглянуто в яких міжнародних нормативних документах в той чи інший спосіб врегульовані питання використання штучного інтелекту при здійсненні правосуддя. Окрему увагу приділено нормам Резолюції про права інтелектуальної власності на розвиток технологій штучного інтелекту, у нормах якої діє чіткий принцип розмежування особливостей охорони творінь, що створені людиною за допомогою штучного інтелекту, та творінь, створених самим штучним інтелектом. Зосереджено увагу на окремих нормах Європейської етичної хартії щодо використання штучного інтелекту в судових системах та їхньому середовищі та перелічено закріплені в ній основні принципи, яких необхідно дотримуватися у сфері штучного інтелекту та правосуддя.
З’ясовано нормами яких документів діючої національної нормативно-правової бази в тій чи іншій мірі врегульовані питання застосування штучного інтелекту в процесі здійснення адміністративного судочинства. Проаналізовано деякі норми законодавства про авторське право з метою вирішення питання чи підпадають результати функціонування штучного інтелекту під охорону авторського права. Наголошено, що використання інформаційних технологій у вигляді штучного інтелекту підпадає під дію національного законодавства про авторське право.
При дослідженні національного законодавства про адміністративне судочинство зроблено висновок, що відсутність прямої норми щодо заборони використання штучного інтелекту при здійсненні адміністративного судочинства вказує на можливість застосування цих новітніх інформаційних технологій у даному процесі. Розглянуто основні положення діючої в Україні Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні, в результаті чого надано нормативне визначення терміну «штучний інтелект» та відображено основні завдання розвитку штучного інтелекту в сфері правосуддя.
References
Вища рада правосуддя, 2021. Рішення Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21. Відомості Верховної Ради України [online]. Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1845910-21#Text>.
Гришанова, Н., 2021. Застосування штучного інтелекту на базі суду першої інстанції: ВРП ініціює запуск пілотного проекту [online]. Доступно: <https://jurliga.ligazakon.net/news/201578_zastosuvannya-shtuchnogo-ntelektu-na-baz-sudu-persho-nstants-vrp-ntsyu-zapusk-plotnogo-proektu>.
Закон України Про авторське право і суміжні права № 2811-IX від 1 грудня 2022 року. Відомості Верховної Ради України [online] Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text>.
Закон України Про судоустрій і статус суддів № 1402-VIII від 2 червня 2016 року. Відомості Верховної Ради України [online] Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#Text>.
Кабінет Міністрів України, 2020. Розпорядження Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні від 2 грудня 2020 року № 1556-р. Відомості Верховної Ради України [online]. Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text>.
Кабінет Міністрів України, 2021. Розпорядження Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні на 2021-2024 роки № 438-р від 12 травня 2021 року. Відомості Верховної Ради України [online]. Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/438-2021-%D1%80#Text>.
Кодекс адміністративного судочинства України № 2747-IV від 6 липня 2005 року. Відомості Верховної Ради України, 35-36, 37, ст. 446.
Конституція України від 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України, 30, ст. 141.
Маловацький, О., 2021. Використання штучного інтелекту у правосудді розвантажить суди [online]. Доступно: <https://pl.arbitr.gov.ua/tu20/pres-centr/news/1089586/>.
Рада Європи, 1950. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року [online]. Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text>.
European Commission for the Efficiency of Justice (CEPEJ), 2018. European ethical Charter on the use of Artificial Intelligence in judicial systems and their environment. [online]. Available at: <https://rm.coe.int/ethical-charter-en-for-publication-4-december-2018/16808f699c>.
Reznik, O., Bondarenko, O., Utkina, M., Klypa, O. and Bobrishova, L., 2023. Anti-corruption transformation processes in the conditions of the judicial reform in Ukraine implementation. International Journal for Court Administration, 14(1), рр. 1–16. DOI: 10.36745/ijca.400
The EU Artificial Intelligence Act, 2023. [online]. Available at: <https://www.artificial-intelligence-act.com/>.
European Parliament, 2020. Resolution of 20 October 2020 on intellectual property rights for the development of artificial intelligence technologies [online]. Available at: <https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0277_EN.html/>