Правова природа повноважень старости як представника жителів відповідного Старостинського округу

Authors

  • Микола Володимирович Старинський доктор юридичних наук, професор, професор кафедри адміністративного, господарського права та фінансово-економічної безпеки, Навчально-науковий інститут права Сумського державного університету https://orcid.org/0000-0003-2661-5639

DOI:

https://doi.org/10.34079/2226-3047-2023-13-25-108-115

Keywords:

місцеве самоврядування, місцеві органи влади, органи місцевого самоврядування, староста, компетенція, local self-government, local authorities, local self-government bodies, headman, competence

Abstract

Стаття присвячена дослідженню правової природи повноважень старости як представника жителів відповідного старостинського округу. На підставі аналізу наукових досліджень автор доводить, що існування органів місцевого самоврядування є невід’ємною традицією нашої держави. На сьогодні в Україні первинним суб’єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. При цьому представницькими органами первинних суб’єктів є сільські, селищні, міські ради. Представництво жителів окремих громад об’єктивується у інституті старости як посадовій особі місцевого самоврядування.
Автором проведений аналіз чинного законодавства України і доведено, що повноваження старости мають представницьку природу. Зокрема автор дослідив особливості правової природи закріпленої компетенції старости. Він, на підставі системного аналізу закріплених повноважень старости поділив їх на п’ять груп: а) повноваження направлені на безпосереднє представництво інтересів членів громад в місцевих органах влади; б) повноваження направлені на надання безпосередньої допомоги жителям територіальної громади: в) повноваження направлені на фінансове забезпечення реалізації прав та інтересів жителів територіальної громади; г) повноваження направлені на організацію виконання рішень місцевих органів влади та контроль за їх виконанням; д) повноваження на забезпечення реалізації власних повноважень. Автором доводиться, що переважна більшість з повноважень які входять у виділені групи направлена на забезпечення інтересів жителів територіальної громади, що, відповідно, свідчать про їх представницьку природу.

References

Алмаші, І. М. та Алмаші, М. М., 2021. Староста в реалізації права на місцеве самоврядування: окремі аспекти законодавчого регулювання. Наукові праці Національного університету «Одеська юридична академія» , 29, с. 10–18.

Антоненко, В. О., 2007. Актуальні проблеми становлення та розвитку місцевого самоврядування в Україні: Монографія. В: В. В. Кравченко, М. О. Баймуратов, О. В. Батанов (ред.). К. : Атіка.

Батанов, О. В., 2001. Територіальна громада – основа місцевого самоврядування в Україні. Київ : Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України.

Верховна Рада УРСР, 1990a. Декларація про державний суверенітет України № 55-XII від 16.07.1990. Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР), 31, ст. 429 [online] Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text>

Верховна Рада УРСР, 1990b. Закон України Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування № 533-XII від 07.12.1990. Верховна Рада України [online], Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/533-12#Text>

Дробуш, І. В., 2014. Староста як нова організаційна форма місцевого самоврядування та його участь у реалізації соціальної функції. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція, 10-2(1), c. 48–51.

Закон України Про місцеве самоврядування в Україні № 280/97-ВР від 21 травня 1997 р. Верховна Рада України [online] Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text>

Клюцевськой, В. І., 2019. Органи місцевого самоврядування в Україні: історичний аспект та нагальні проблеми сьогодення. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Державне управління, Том 30 (69), № 6, с. 102–108.

Конституція України, 1996. Верховнa Рада України. [онлайн] Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text>

Ладиченко, В. В. та Максименко, Ю. П., 2019. Старости як посадові особи системи органів місцевого самоврядування в Україні: історико-правовий аспект. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України, 2, с. 14.

Положення про старосту Сумської міської територіальної громади. Рішення Сумської міської ради «Про затвердження Положення про старосту Сумської міської територіальної громади» від 23 вересня 2020 року № 7365-МР. Доступно: <https://smr.gov.ua/images/documents/Rishennia/Sesii/2019/24.04.2019/4993_Pro_Polozenna_pro_starostu_4993-MR_1.doc>

Рада Європи, 1985. Європейська хартія місцевого самоврядування. м. Страсбург, 15 жовтня 1985 року. Верховна Рада України [online]. Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_036#Text>

Роговенко, О. В., 2019. До питання про посадові обов’язки старости. Науковий вісник публічного та приватного права, 3(2), с. 52–59.

Стреляний, В. І., 2020. Правові проблеми запровадження інституту старости об’єднаної територіальної громади. В: Шлях успіху і перспективи розвитку (до 26 річниці заснування Харківського національного університету внутрішніх справ) : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 20 листоп. 2020 р.). Харків : ХНУВС.

Published

2023-06-29

Issue

Section

Статті