Напрямки модернізації підготовки юристів і юристів-міжнародників з урахуванням позитивного зарубіжного досвіду
DOI:
https://doi.org/10.34079/2226-3047-2023-13-25-116-125Keywords:
підготовка юристів, підготовка юристів-міжнародників, вища школа в Україні, модернізація українських юридичних шкіл, teaching of lawyers, teaching of international lawyers, higher education in Ukraine, modernization of Ukrainian law schoolsAbstract
Стаття розглядає проблему відповідності вимог підготовки юристів та юристів-міжнародників в Україні до сучасних тенденцій у підготовці юристів у світі. Автори наголошують, що випускники спеціальності «Міжнародне право» повинні мати більше навичок, ніж випускники зі спеціальності «Право». Однак підходи, визначені владою України, не відповідають тенденціям підготовки юристів у країнах Європи та США. Тому, для забезпечення високої якості підготовки майбутніх юристів та юристів-міжнародників, потрібно враховувати та інтегрувати позитивний зарубіжний досвід.
У цій статті пропонуються конкретні напрями модернізації підготовки юристів та юристів-міжнародників, зокрема: розширення навчальних програм з метою забезпечення більшої практичної спрямованості та зосередження на сучасних тенденціях у праві; впровадження інноваційних методів навчання, таких як онлайн-курси, вебінари та ін.; збільшення практичних занять та стажувань для студентів; інтеграція комп'ютерної грамотності та знання програмування в навчальний процес.
Стаття аналізує зарубіжний досвід підготовки юристів та юристів-міжнародників і наголошує на необхідності врахування цього досвіду в процесі модернізації підготовки в Україні. Детально описуються основні напрямки модернізації, зокрема: впровадження інноваційних методів навчання, зміцнення практичної складової підготовки, підвищення рівня викладачів, розвиток науково-дослідницької роботи тощо.
Загалом, стаття пропонує шляхи покращення якості підготовки юристів та юристів-міжнародників в Україні шляхом врахування позитивного зарубіжного досвіду та використання сучасних методів та підходів у навчальному процесі.
References
Войтюк, І, 2012. Аналіз досвіду регулювання та стану юридичної освіти та науки в окремих європейських країнах. Проект «Справедливе правосуддя» .
Головченко, Д., 2020. Без бакалаврату, заочників та міжнародного права: як зміниться вища освіта для юристів. Судебно-юридическая газета [online]. Доступно: <https://sud.ua/ru/news/publication/184423-bez-bakalavratu-zaochnikiv-ta-mizhnarodnogo-prava-yak-zminitsya-vischa-osvita-dlya-yuristiv> (Дата звернення 05.14.23).
Грабинський, М., 2021. Питання адвокатської практики юриста-міжнародника. В: Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка». Адвокатура в умовах сучасних змін : збірник матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Львів, pp. 103–106.
Задерій, І. Ю, 2019. Формування готовності майбутніх юристів до здійснення міжнародної професійної діяльності. В: Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності : збірник матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції : у 2 ч. Ч.1 (м. Тернопіль, 11–12 квітня 2019 року). Тернопіль : Тайп, с. 210–212.
Закон України Про адвокатуру та адвокатську діяльність № 5076-VI, від 05.07.2012. Верховна Рада України [online] Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/go/5076-17> (дата звернення 05.14.23).
Закон України Про прокуратуру № 1697-VII, від 14.10.2014. Верховна Рада України [online] Доступно: <https://zakon.rada.gov.ua/go/1697-18> (дата звернення 05.14.23).
Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, 2020. Проєкт Концепції розвитку юридичної освіти [online] Доступно : <https://kno.rada.gov.ua/news/main_news/75465.html> (дата звернення 5.14.23).
Міністерство освіти і науки України, 2017. Стандарт вищої освіти України: рівень вищої освіти – перший (бакалаврський) рівень, ступінь вищої освіти – Бакалавр, галузь знань – 29 «Міжнародні відносини», спеціальність 293 – Міжнародне право (проект). [online] Доступно: <https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/naukovo-metodychna_rada/proekty_standartiv_VO/293-mizhnarodne-pravo-bakalavr-15.05.17.doc>
Міністерство освіти і науки України, 2023. Затверджені стандарти вищої освіти. [online] Доступно: <https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti> (дата звернення 5.14.23).
Міщенко, М. Г., 2021. Підготовка спеціалістів дипломатичного апарату УРСР у другій половині ХХ ст.: історичний контекст. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Історичні науки, т. 32(71), № 4, с. 77–81. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-5984/2021/4.13
Нагорна, О. О., 2018. Теорія і практика професійної підготовки магістрів міжнародного арбітражу в університетах Великої Британії. Дисертація. Доктор педагогічних наук. Хмельницький національний університет, Хмельницький.
Ніколенко, Л. М, 2019. Актуалізація господарського права в процесі підготовки майбутніх юристів. В: Ін-т економіко-прав. дослідж. НАН України, Донецький регіональний науковий центр НАПрН України. Перші наукові читання пам’яті Академіка В. К. Мамутова : матеріали Круглого Столу, м. Київ 8 лютого 2019 р. Київ : Ін-т екон.-прав. досліджень НАН України, с. 73–77.
Новікова, О. (ред.), 2021. В Україні ліквідують спеціальність “міжнародне право”. Українські новини [online]. Доступно: <https://ukranews.com/ua/news/751549-spetsialnist-mizhnarodne-pravo-v-ukrayini-likviduyut> (Дата звернення 05.14.23).
Писаревська, О. В., 2019a. Методологічні аспекти формування професійної компетентності майбутніх юристів в університетах Франції. Молодь і ринок, 6(173), p. 152–157.
Писаревська, О. В., 2019b. Стратегічна компетентність у структурі професійної компетентності юристів–міжнародників (на прикладі досвіду університетів Франції). Педагогічний альманах, 42, p. 122–129.
Плачинда, Т. С, 2020. Соціально-гуманітарні підвалини професійної підготовки фахівців права. В: Модернізація вітчизняної правової системи в умовах світової інтеграції: матеріали Міжнародної науково‐практичної конференції, м. Кропивницький, 27–28 травня 2020 р. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», с. 334–336.
Попов, А. та Бундак, О., 2019. Деякі зауваження щодо стандартів національної юридичної освіти в Україні. В: Актуальні проблеми сучасної освіти та науки в контексті євроінтеграційного поступу : матеріали IV Міжнародної Науковопрактичної Конференції, м. Луцьк, 23–24 Квітня 2019 р. Луцьк : Вежа-Друк, с. 126–129.
Радутний, О. Е., 2019. Юридична освіта та сфера надання правових послуг в контексті штучного інтелекту. Інформація і право, 2, р. 40–54.
Сайтз, О. М., 2020. Підготовка нового покоління правників як лідерів суспільного життя: міжнародний досвід, В: Інноваційний розвиток правової науки в умовах модернізації суспільства: матеріали Х міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 28 Лютого 2020 р. Тернопіль: Вектор, pp. 36–39.
Стегура, І. І., 2020. Деякі порівняльні аспекти професійної підготовки майбутніх юристів в умовах магістратури Німеччини та України. В: Освіта і формування конкурентоспроможності фахівців в умовах євроінтеграції : збірник тез доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції, м. Мукачево 22–23 жовтня 2020 р. Мукачево : Вид-во МДУ, с. 293–295.
Сутяга, О. та Довгань, А., 2022. Особливості соціально-правової підготовки майбутніх юристів: американська та британська моделі. Порівняльна професійна педагогіка, 12(2), с. 82–90. DOI: https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(2)-9
Чигрина, Г. Л., 2020. Методологія підготовки юристів: досвід країн Європейського Союзу та його впровадження в Україні. В: Challenges of legal science and education: an experience of EU countries and introduction in Ukraine : Collective monograph. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”, pp. 431–447. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-007-0