Іконічно-конвенційні координати постмодерну: Юрій Іздрик «Воццек»

Автор(и)

  • Олександр Маркіянович Солецький професор кафедри української літератури, доктор філологічних наук, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-6709-0253

DOI:

https://doi.org/10.34079/2226-3055-2023-16-28-149-157

Ключові слова:

постмодерн, іконічне, конвенційне, Ю. Іздрик, ризома, фрактал, лабіринт, симулякр, сенс, postmodern, iconic, conventional, Y. Izdryk, rhizome, fractal, labyrinth, simulacrum, meaning

Анотація

У статті досліджуються іконічно-конвенційні взаємодії наукового та художнього констатування естетики та філософії постмодерну. На основі культурологічних та літературознавчих студій, присвячених постмодерну, автор відстежує найбільш частовживані поняттєві номінування, категорії, що визначають увиразнення інтерпретацій його естетики та філософії як нової споглядальної та метафізичної зосередженості, що має децентрований, плинний когнітивний фокус та презентує смислову дискретну системність. Провідними категоріями, які використовуються для окреслення світоглядних та стильових параметрів постмодерну та виказують особливу форму іконічно-конвенційних стягнень для їх вираження, є «ризома», «складка», «фрактал», «лабіринт», «фігури подібностей», «симулякр», «післячорнобильська бібліотека». Вони трактуються як  лінгвофілософські концепти нового типу, які дозволяють візуалізувати «хаос» культурних артефактів і феноменів.

Автор статті зосереджується на увиразненні художніх відображень цих явищ у «Воццеку» Ю. Іздрика. У Іздриковій інтерпретації свідомісної акційності Воцека проглядається намір фокусування на репрезентативному «конфлікті», що переростає в крайню і остаточну репрезентативну симуляцію. Вона нагадує візуально-вербальні схрещення, що констатують специфічну мисленнєву емблематику, химерну акційну образно-словесну сполучуваність, яка відображає постмодерну розкутість та хаотичну сенсотворчість.

Посилання

Барма, О., 2013. Концепція ризоморфного лабіринту в культурі постмодерну. Художня культура. Актуальні проблеми, 9, с. 16–22.

Гундорова, Т., 2005. Післячорнобильська бібліотека: Український літературний постмодерн. Київ: Критика.

Делез, Ж. и Гваттари, Ф., 2008. Ризома. Эстетика и теория искусства XX века: Хрестоматия. Москва: Прогресс-Традиция, с. 296–306.

Єшкілєв, В., 2002. Воццекургія бет: коментарі до «внутрішньої енциклопедії» роману Іздрика «Воццек». Воццек &воццекургія. Львів: Кальварія, с. 145–184.

Іздрик, Ю., 1997. Воццек. Івано-Франківськ: Лілея-НВ.

Николаева, Е., 2014. От ризомы и складки к фракталу. Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки, 2, с. 114–120.

Солецький, О., 2018. Емблематичні форми дискурсу: від міфу до постмодерну. Івано-Франківськ: Лілея-НВ.

Стародубцева, Л., 2000. Метафизика лабиринта. Альтернативные миры знания. Санкт-Петербург: Изд-во Русского Христианского гуманитарного института, с. 238–296.

Фуко, М., 1994. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. Санкт-Петербург: A-cad.

Чекалов, K., 2001. Маньеризм. В: Литературная энциклопедия терминов и понятий. Москва: Интелвак, с. 501–503.

Завантаження

Опубліковано

29.06.2023

Номер

Розділ

Статті